فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Thursday, December 10, 2009
کشور سوئد در یک نظر :

علت دیر به روز کردن وبلاگم اینه که دائم گرفتارم و هر روز با هم میریم بیرون و میگردیم و شب ها مثل جنازه میام خونه و فقط می افتم رو تخت و غش میکنم از خستگی . شدم لیدر آقا . البته برای خودم هم بد نشده , هم کوله عکاسی منو حمل میکنه و از حمالی کردن این وزنه سنگین راحت شدم و هم اینکه خیلی جاهایی رو که تنهایی جرات رفتنش رو نداشتم با اون میرم ولی بدیش اینه که حالا بچه هم بهمون اضافه شده و نصف مسیر رو یا من باید بغلش کنم یا آرتین ! اینجا هم طوریه که وقتی رفتی دیگه راه برگشت نداری و باید تا آخرش بری .. مسیرها دوره و قیمت بلیط مترو گرون و صرف نمیکنه که زود برگردی و بهتره از یک روزت بطور کامل استفاده کنی ! خلاصه که همه جای بدنم درد میکنه و کمبود خواب شدید دارم .. هوای اینجا هم سرد و مرطوبه و بدن آدم به شدت درد میگیره . اگه این دو تا جانور نیومده بودن من الان ایران تو خونه نازنین خودم بودم و از سرمای وحشتناک اینجا هم در امان . هوا اینجا دو - سه درجه زیر صفر شده و یکبار هم ده درجه شد . شب ها هم تا صبح تو بغل همدیگه میخوابیم از زور سرما تا کمی گرم بشیم . لباس که زیاد میپوشی و زیر لاحاف میری , نصف شب از گرما خیس عرق میشی و آدم چندشش میشه . وقتی بیرون میری قندیل میبندی نه من لباس مناسب داشتم و نه آرتین و رایان و مجبور شدیم هر سه از همین جا لباس گرم بخریم و همین کلی خرج رو دستم گذاشته از بس که اینجا لباس گرونه ! یه پالتو برای آرتین خریدم 2800 کرون . تازه حراجش بود . بخوره تو سرشون با این حراج هاشون ! کفش آقا هم تو بارون آب میداد و رفتیم از اکو براش یه جفت کفش خریدیم 1500 کرون . بچه رو هم که با لباس تابستونی آوزده بود اینجا و همین مونده بود سرما بخوره و مریض داریش بیافته گردن من بیچاره . حالا شب بیداریش هیچی , اینجا دکتر هم پیدا نمیشه .
وقتی ویزا رو میگیری باید بیمه مسافرتی اجباری هم بگیری ولی این بیمه کارش اینه که تو اینجا از جیب مبارکه ت پول دوا و دکترت رو میدی و بعد که برگشتی ایران رسیدها رو به بیمه میدی و تازه بیمه لطف میکنه نیمی از هزینه های درمانیت رو بهت بر میگردونه !!!! بماند که باید 6 تا 7 ساعت توی آکوتن منتظر نوبت بشی و یا بری دکترهای چند هزار کرونی !!! منم که پول فقط به اندازه خرج خودم و خواهرم آوردم و با اومدن اینا کم کم کفگیر داره به ته دیگ میخوره و مجبورم به بابا اینا رو بندازم برام پول بفرستن که اصلن اینو دوست ندارم !!!! به هر حال علت دیر نوشتنم همینه . امروز هم دیگه واقعن نا نداشتم تکون بخورم و به خودم تعطیلی دادم و چون امشب هم کنسرت منصور هست و دارم خیر سرم انرژی جمع میکنم !!! دو تا بلیط برای خودم و آرتین گرفتم و خواهرم گفته نمیاد و حوصله نداره و بچه رو میذارم پیشش و خودمون میریم .
تو این مدت نزدیک 2 کیلو لاغر شدم و پاهام مخصوصن پنجه پام خیلی اذیتم میکنه و موقع راه رفتن تا کمرم تیر میکشه . خلاصه که خیلی سالم بودیم , اومدیم اینجا مریضی هامون جهش پیدا کردن ..

اما کشور سوئد رو چطور میشه نگاه کرد ؟ به نظر من کشورهای خارجی مخصوصن کشورهای اروپایی از نظر امکانات زندگی هر کدوم ویژگی هایی دارن که باعث شده خیلی از مردم کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه از جمله مردم کشور ایران , اون کشورها رو برای مهاجرت و اقامت انتخاب کنن . ولی در این بین بعضی کشورها هستن که شایعات زیادی روی اونها در گرفته و از دیر باز تصور میشده این کشورها بهترین جای زندگی هستن ! میشه گفت پدیده مهاجرت کردن و اقامت در کشورهای دیگه یک امر شخصی هست و به تمایلات و خواسته های افراد بستگی داره , و یک مکان میتونه برای یک نفر خیلی عالی به نظر برسه و برای شخص دیگه خیلی بد و جهنمی بیش نباشه ! در طول این سی ساله که رشد مهاجرات و فرار مغزها از ایران به کشورهای دیگه رشد شدیدی پیدا کرده , ما همواره با این پدیده روبرو بودیم ! در درجه اول هر کسی که میخواد از ایران بره به نظر من بهتره مدتی در کشوری که مورد نظرش هست , حتا شده بصورت تفریحی مدتی زندگی کنه و بگرده و بعد تصمیم به موندن بگیره ! یکی از همین کشورها هم کشور سوئد هست که در ایران از 20 سال پیش به اینطرف شایعات زیادی در مورد رفاه و آسایش و امکانات عالی این کشور بین ما ایرانی ها گفته میشد ولی با چیزهایی که من خودم به چشم دیدم و تجربه کردم میتونم به جرات بگم که تمام این حرف و حدیث ها یک کلاغ چهل کلاغی بیشن نبوده و کسانیکه چنین حرف هایی رو زدن , یا خیلی ندید بدید بودن و کشوری بجز سوئد رو ندیده بود و یا اینکه امکانات 15- 20 سال قبل این کشور رو با اون زمان ایران مقایسه میکردن که از نظر زمانی درست بود ولی از نظر زمان حال , کاملن یک اشتباه محضه برای مثال :

- خیلی ها از پاکیزگی هوا و سالم بودن هوای سوئد میگن و در مقابل تهران رو شهری بسیار آلوده مخصوصن با آلودگی های شدید صوتی و هوا و .. میشناسن . به این دسته از افراد باید گفته بشه که کل جمعیت کشور سوئد 9 میلیون نفره و کل جمعیت فقط شهر تهران 11 میلیون نفر در طول شب و 15 میلیون نفر در روز هست ! به عبارتی جمعیت ساکنین تهران یازده میلیون نفر و جمعیت افرادی که در طول روز وارد و خارج میشن , 4 تا 5 میلیون نفر هست ! حالا شما تصور کنین چنین جمعتی با چنین مقدار فضا و همین اندازه اتومبیل , آیا اگر در کشور سوئد میبودن , کشور سوئد اونقدر آلوده نمیشد که حتا نشه توش نفس کشید ؟
- یادمه همیشه هر کی به ما میرسید میگفت مردم سوئد همه باسواد هستن و روزنامه از دستشون نمی افته ! هر جای میری میبینی مردم روزنامه دستشونه دارن میخونن ! خب اینو نگه دارین تا یه توضیحی بدم :
در سوئد دو روزنامه بصورت مجانی چاپ میشه و هر روز صبح در اختیار مردم قرار میگیره . توی مترو که نشستی از هر 10 نفر 2 - 3 نفر صبح ها دارن روزنامه میخونن به این صورت که از ایستگاه قطار روزنامه رو بر میدارن و سوار مترو میشن و شروع به خوندن میکنن . 10 تا 15 دقیقه بعد که پیاده شدن روزنامه رو شوت میکنن تو محل مخصوص دور انداختن روزنامه !!!! تا شب هم دیگه هیچی نمیخونن . اینو با مردم کشور ما مقایسه کنین که تمام روزنامه های ایران دولتی و سانسور شده هستن , قیمتشون خیلی بالاست , جز اراجیف و دروغ چیزی نمیگن و تازه با این همه میبینین که مردم صبح ها دم باجه های روزنامه فروشی ازدهام کردن و دارن روزنامه روی پیشخون رو میخونن ! حالا اگه همین امکان توزیع روزنامه مجانی رو در ایران قرار بدن , فکر نمیکنین ایرانی ها روزنامه خون تر از همه مردم دنیا باشن ؟؟؟؟؟؟
- سوئد یک پل برای صعود هست . سکوی پرتاب . تنها چیزی که توی این کشور عالی هست فرصت دانشگاه مجانی اونه که میتونین استفاده کنین و درس بخونین و بعد هم برین یک کشور دیگه کار بگیرین و یا خوش شانس باشین همین خراب شده یه کار پیدا کنین و سه سال بعد هم پاسپورت سوئدی دستتونه . تنها باید زبان بلد باشین و یه پذیرش اینترنتی بگیرین و توی حسابتون هم نشون بدین که 10 تا 14 میلیون پول دارین . همین و بس ..
- در مورد ضعیت دوا و دکتر این کشور یکی از بدترین ها رو در بین کشورهای دنیا داره ! سیستم پزشکی اون افتضاحه مثل همه کشورهای دیگه و هر کی پول داره میتونه از درمان های پزشکی عالی و خوب استفاده کنه ! ولی توی ایران با اینکه دوا و درمان گرون هست ولی هر کسی میتونه استفاده کنه از پزشک های متخصص و مجرب ولی در سوئد دکتر خوب کیمیاست !!! واقعن هیچی سرشون نمیشه و مثل بز اخفش میمونن .
- کشور سوئد با تمام کشورهای اروپایی فرق داره . فرقش اینه که اولن این کشور بطور نسبی به روش سوسیالیستی اداره میشه . دوم اینکه این کشور خیلی سرد سیر هست . سوم اینکه به علت قرار گرفتن در نمیکره شمالی و نزدیک بودن با قطب , وضعیت روشنایی اون با کشورهای دیگه متفاوته و تمام اینها زمینه ای شده برای افزایش شدید افسردگی در بین مردمش ! بعبارتی اگه کسی خودساخته نباشه و بلد نباشه جطور در طول روز و به تنهایی بتونه سر خودشو گرم کنه و کمی هم تنبل باشه توی این کشور اول دچار افسردگی شدید میشه و بعد هم میپوسه ! هرگز کشور سوئد رو با هیچ کشور دیگه ای مقایسه نکنین چون اینجا به درستی بهش میگن جهنم سرد !!!
- رطوبت بالای هوا در سوئد باعث ایجاد بیماریهایی مثل آرتروز و پوکی استخون میشه ! من 4 ستون بدنم سالم بود ولی از وقتی اومدم اینجا دردهای مفصلی شدیدی گرفتم که زندگی منو مختل کرده . خیلی از ایرانی ها رو میشناسم که همین بلا سرشون اومده . سردی و رطوبت باعث میشه که سرما رو تا مغز استخونت حس کنی .. و یک نکته خیلی جالب اینه که 90 درصد مردهای ایرانی که اینجا میان کچل میشن و این خیلی عجیبه برای من !! خلاصه اینکه این سوئد تنها برای درس خوندن خوبه و بس .. و یکی هم تابستون خیلی زیبایی داره که فقط به درد تفریح و گردش میخوره البته خود سوئدی ها اسپانیا رو ترجیح میدن ...



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001